Zmiana w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz mec.Ewy Badowskiej-Domagała w Gazecie Prawnej
2015-09-25
Szeroki dostęp obywateli do
wymiaru sprawiedliwości oraz wzrost świadomości prawnej, a przede wszystkim
rosnące oczekiwania coraz większej sprawności działania aparatu administracji
na różnych szczeblach zrodziły potrzebę modyfikacji regulacji postępowania
sądowo-administracyjnego.
Dnia 15 sierpnia 2015 r. wejdzie w
życie znacząca zmiana (81 zmian w obowiązujących przepisach) w procedurze
postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiana ta została uchwalona Ustawą
z dnia 9 kwietnia 2015r. o zmianie ustawy ? Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz.U. z dnia 14 maja
2015 r. poz.658).
W związku z wątpliwościami
dotyczącymi charakteru czternastodniowego terminu na usunięcie przez organ
naruszeń prawa (art.52§3 p.p.s.a.), czy jest to termin prawa procesowego, czy
materialnego, ustawodawca doprecyzował treść powołanego przepisu poprzez
wskazanie, że do kompetencji sądu, do którego wniesiono skargę należy ocena,
czy istnieją przesłanki do przywrócenia przedmiotowego terminu, czy nie. Sąd nie
będzie jednak wydawał odrębnego rozstrzygnięcia, a uznanie, że uchybienie
terminu do wniesienia skargi nastąpiło bez winy oskarżonego będzie skutkowało
merytorycznym rozpoznaniem skargi.
Przyspieszeniu postępowania ma
służyć zmiana art. 54 §2 i §3 p.p.s.a. poprzez doprecyzowanie, że organ
administracji ma trzydzieści dni na przygotowanie odpowiedzi na skargę,
skompletowanie akt spray i przesłanie ich do sądu. Początek biegu tego terminu
rozpoczyna się od daty faktycznego otrzymania skargi przez organ, a nie jak
było dotychczas od daty jej wniesienia. Także w trzydziestodniowym terminie
organ ma obowiązek poinformować sąd o
swojej decyzji autokontrolnej.
Nowelizacja wprowadziła jako
obligatoryjny element skargi przedstawienie dowodu na wezwanie organu do
usunięcia naruszeń prawa, oczywiście w sytuacjach gdy takie wezwanie jest
wymagane. Oznacza to, że nie załączenie do skargo dowodu wezwania organu i nie
uzupełnienie tego braku na wezwanie będzie skutkowało odrzuceniem skargi.
Wzorem art.132§1 k.p.c. w
art.66§2 p.p.s.a. wprowadzono obowiązek doręczania pism bezpośrednio pomiędzy
profesjonalnymi pełnomocnikami.
Rozszerzony został także zakres
spraw, które mogą być rozpoznane w trybie uproszczonym o skargi na
postanowienia, na bezczynność i przewlekłość postępowania. Zgodnie z
dotychczasową regulacją warunkiem rozpoznania sprawy w tym trybie jest wniosek
strony i brak sprzeciwu pozostałych stron, co w wielu przypadkach
uniemożliwiało rozpoznawanie spraw w trybie uproszczonym. W przypadku spraw
wskazanych powyżej sąd ma możliwość rozpoznawania ich w trybie
uproszczonym z urzędu.
Konieczność zakończenia spraw,
które przez lata są zawieszone na skutek śmierci strony i braku zgłoszenia
następców prawnych, legła u podstaw wprowadzenia możliwości umorzenia
zawieszonego na skutek w/w przyczyn postępowania po upływie 5 lat od daty
wydania postanowienia o jego zawieszeniu.
Kluczową zmianą wydaje się być
przyznanie sądom administracyjnym kompetencji do określenia w wyroku
uwzględniającym skargę sposobu załatwienia sprawy, a nawet przyszłego
rozstrzygnięcia, jeżeli będą to uzasadniały okoliczności sprawy. Dodanie
art.145 a p.p.s.a. ma na celu wyposażenie sądów administracyjnych w możliwość
merytorycznego orzekania w sprawie.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu
ustawy jej celem jest usprawnienie, uproszczenie i zapewnienie szybkości
postępowania przed sądami administracyjnymi w pierwszej jak i w drugiej
instancji.
Czy ten cel zostanie zrealizowany
pokaże dopiero praktyka stosowania nowych przepisów, ale w ocenie autorki
niniejszego artykułu wskazane w nim, niektóre tylko ze zmian, dają podstawy
przypuszczać, że ich kierunek jest słuszny, a sprawne ich stosowanie przez
organu administracji i sądy administracyjne pozwoli na zrealizowanie założonych
w nowelizacji celów.